Com podem avaluar la capacitat de treballar en equip? Com sempre que volem avaluar alguna capacitat, primer necessitem tenir clars alguns indicadors objectius que ens permetin, en observar-los, avaluar el seu grau d'assoliment. Així doncs, definim aquests indicadors.

Indicadors objectius de que es treball en equip

Els següents indicadors s'han pres de la Presentació sobre treballar en equip, i no és pas una llista exhaustiva, si no una proposta:

A) Sessió inicial:

  1. S'han repartit els rols a cada membre de l'equip, i cada membre té clar el rol que li pertoca i les tasques associades.

B) En cada sessió de treball:

  1. A l'inici de la sessió tot l’equip es reuneix, veu en quina fase del projecte es troben, planifiquen els objectius de la sessió i les tasques per aconseguir-los, i les reparteixen.
  2. Cada membre coneix les tasques encomanades, i les realitza, en grup o individualment.
  3. Cada membre sap quin és l’estat actual del projecte i el que estan fent els seus companys d'equip.
  4. Cada membre sap quin és el seu rol, i realitza les funcions que li pertoquen

C) En acabar el projecte:

  1. L'alumnat s'autoavalúa (individual i d'equip) i utilitza l'autoavaluació i la avaluació del professorat i resta de la classe per reflexionar individualment sobre el treball en equip

Em podríem afegir més, però ho deixarem com a tasca per vosaltres. El que caldrà ara és definir graus d'assoliment de cada indicador (la qual cosa ens permetrà organitzar-los en rúbriques) i definir els instruments d'avaluació que usarem per observar-los. De nou, el que ve a continuació són propostes que pretenen ser útils pel professorat novell en aprenentatge cooperatiu-treball en equip, però el més recomanable és reflexionar sobre tot el que aquí exposem, pensar per un mateix tot plegat, i experimentar-ho a l'aula.

Instruments d'avaluació per la capacitat treball en equip

Per recollir informació relativa als indicadors que hem proposat, alguns instruments poden ser:

  • Observació i/o interacció directa: el professorat passeja per la classe observant com es reuneixen i treballen els grups, i va anotant aspectes relatius als indicadors; a amés a més pot interactuar amb el grup, fent preguntes directes a membres, com ara "que estàs fent ara mateix?", "per què ho estàs fent?" "estàs tenint dificultats en las tasca assignada?", "saps que estan fent els teus companys?". Les anotacions poden anar a un quadern de camp o directament a les rúbriques d'avaluació del treball en equip.
  • Elaboració d'actes de reunions: podem demanar als equips que facin un acta de cada reunió de cada sessió, i en aquesta acta, que seguirà un model prefixat per nosaltres, com per exemple aquest Model d'acta per les reunions dels equips , que avaluarem amb una rúbrica, i ens servirà per fer un seguiment de la qualitat de les reunions d'equip.
  • Qüestionaris d'autoavaluació: podem passar-lis qüestionaris d'avaluació formadora, que poden ser anònims o no, on cada membre de l'equip valori la seva tasca en el sí de l'equip i també la del seus companys i de l'equip en conjunt. Servirà com a element de auto-reflexió i també com a indicador de progrés pel professorat, que podrà decidir sobre la marxa si cal introduir algun canvi o reforçar la seva funció com a tutor del projecte.
  • Elaboració d'un portafolis digital: cada membre de l'equip tindrà actualitzat permanentment un document digital on informa del seu procés d'aprenentatge individual: projectes realitzats, equips dels que ha format part en aquests projectes i amb quins rols, tasques realitzades en cada projecte, evidencies d'aquestes tasques, reflexió  personal i auto-avaluació ... Addicionalment, es pot demanar un portafolis d'equip, on consten: nom (nick) de l'equip, components, dades del projecte (identificació, durada, ...), actes de les reunions periòdiques, planificació i diari de treball, etc.

Tenint els indicadors de realització, i escollint quins instruments d'avaluació usarem, estem preparats per dissenyar les rúbriques.


Darrera modificació: dilluns, 14 de gener 2019, 19:42